Flash Sale! Få 15% extra rabatt. Använd koden: EXTRA15 - %countdown %days kvar

Generellt om mattor

 

Hur vet jag att färgerna jag ser på min skärm är korrekt återgivna och att mattan har samma färger i verkligheten?

Alla våra bilder och videor är tagna i vår fotostudio och återgivna för att visa mattans färger på ett sätt som bäst liknar den verkliga mattan. På grund av skillnader i datorskärmar, inställningar, åldern på skärmen osv. kan färgnyanserna komma att skilja sig något.

 

Hur korrekt är informationen om varje matta?

Vi strävar efter att tillhandahålla så mycket information som möjligt för att göra köpupplevelsen lika bekväm och verklig, som om man hade den verkliga mattan framför sig.

Varje matta som visas på Carpet Avenue har noggrant inspekterats av våra köpare vid köptillfället och ytterligare en gång i samband med fotograferingen. Varje matta genomgår en tredje och sista inspektion vid beställning, innan den skickas ut från vårt lager.

Om något visar sig vara felaktig eller inte stämma överens med informationen som finns på hemsidan, meddelar vi alltid kunden innan mattan eventuellt skickas ut.

 

Inkluderar måtten på mattorna fransarna också?

De angivna måtten inkluderar aldrig fransarna utan endast storlekn på själva mattan. Eftersom mattorna är knutna/vävda för hand, kan en viss avvikelse i form och storlek förekomma. Detta gäller särskilt nomad och by-mattor eftersom de tillverkas under mer primitiva förhållanden.

 

Varför har en del handknutna mattor defekter?

Det ligger i själva naturen av dessa mattor eftersom de görs för hand. Oavsiktliga variationer och mindre skönhetsfel kommer nästan alltid att förekomma och bör istället för defekter betraktas som en del av mattans charm. Något som bidrar till att göra mattan unik, vilket även höjer värdet av den.

Generellt sett kommer det att finnas mer tydliga och synliga brister i nomadmattor än i stads/ateljémattor eftersom de oftast tillverkas på väldigt primitiva vävstolar ute på landsbygden och i nomadernas tält.

 

Hur räknar jag knuttätheten i min matta?

En mattas knuttäthet definieras som antalet knutar per kvm och kan enkelt räknas fram på vilken handknuten matta som helst. Välj ett relativt jämnt ställe på mattans baksida och räkna antalet knutar längs en 1 cm lång linje, både lodrätt och vågrätt. Multiplicera siffrorna med varandra och multiplicera sedan ditt svar med 10 000, dvs om man räknar 3 knutar vågrätt x 4 knutar lodrätt = 12 x 10 000 = 120 000 knutar per kvadratmeter.

 

Varför fäller min matta?

Det är inte ovanligt att en handknuten matta luddar när den är ny. Det är inget att oroa sig för och något som kommer att försvinna med användning. Luddet du ser är helt enkelt överskotts ullfibrer som fastnat i mattans lugg under klippningen som nu frigörs och tränger sig upp till ytan.

Med lite tålamod och regelbunden dammsugning (1-2 gånger i veckan), kommer detta gradvis att försvinna.

Det är inte lönt att försöka påskynda denna naturliga process - det kommer bara att orsaka extra, onödigt slitage på din matta.

I persiska mattor kommer du att märka att det oftast slutar efter ett par dammsugningar, men i indiska mattor kan det komma at ta lite längre tid.

 

Är mattorna på Carpet Avenue tillverkade av barn?

Våra inköpare besöker regelbundet de byar, ateljéer och lokaler där våra mattor tillverkas och köps ifrån och utför ständiga kontroller för att säkerställa att det inte finns tecken på barnarbete eller undermåliga arbetsförhållanden.

Om någon överträdelse skulle upptäckas upphör samarbetet med omedelbar verkan.

 

Betalning & Säkerhet

 

Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?

Du kan välja att betala via banköverföring, med kreditkort (VISA eller MasterCard), eller mot faktura via Klarna. Välj helt enkelt det betalningsalternativ du föredrar i kassan och följ de angivna stegen.

 

Är betalningsmetoderna säkra?

Vi gör vårt yttersta för att säkerställa att alla transaktioner som görs på vår hemsida hanteras och behandlas på ett säkert sätt, i enlighet med de senaste tekniska säkerhetsstandarderna. Alla fakturabetalningar sker i samband med Klarna, och kortbetalningar (VISA / MasterCard) överförs via en säkert krypterad anslutning för att skydda och förebygga bedrägeri.

 

Beställningar

 

Hur beställer jag en matta?

När du hittat en matta du vill beställa klickar du på den gröna knappen "Lägg i kundvagn" knappen för att lägga mattan i din kundvagn.

Om du vill köpa mer än en matta, följer du samma steg för att lägga till de andra mattorna i din kundvagn.

När du är färdig klickar du på knappen ”Gå vidare till Kassan” och följer de angivna stegen för att slutföra beställningen. När din beställning har genomförts skickas en bekräftelse med ett beställningsnummer till ditt mail.

 

Kan jag ändra eller avbryta en beställning?

Om du har gjort en beställning och betalningen har mottagits kommer din beställning att hanteras på vårt lager. I det här fallet kan vi inte garantera att din beställning kan stoppas eller ändras.

Om du vill göra ändringar i din beställning gör vi vårt yttersta för att hjälpa dig innan din beställning hinner skickas ut. Kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt antingen per mail på info@carpetavenue.com eller telefon 08 503 020 44.

 

Var kan jag se min beställning?

När du har lagt din beställning får du en e-postbekräftelse tillsammans med ett ordernummer. Logga in på ditt Carpet Avenue konto eller klicka på länken i din orderbekräftelse för att se den senaste statusen för din beställning.

Har du frågor kring din beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst per mail på info@carpetavenue.com eller telefon 08 503 020 44.

 

Frakt, leveranser och returer

 

Vad är fraktkostnaden?

Ett fraktalternativ är alltid gratis inom EU.

Fraktkostnaden till ett annat land (utanför EU) eller kostnaden för ett annat fraktalternativ än det som är gratis inom EU kommer att visas i kassan innan du slutför din beställning.

 

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden varierar från land till land, men tar vanligtvis mellan 2-5 arbetsdagar inom EU och 2-8 utanför EU.

 

Hur är mattorna paketerade?

Vi packar våra mattor enligt instruktioner från våra leveranspartners UPS / DHL. Mattorna viks och packas i ett tåligt och skyddande, vattenavvisande emballage. På detta sätt är mattan skyddad och paketet mer kompakt, vilket gör det lättare att hantera och minimera risken för skada under transport.

 

Hur spårar jag min beställning?

När din beställning har packats och är redo att skickas ut från vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller all information du behöver för att följa din beställning online.

Våra leveranspartners hämtar sina paket alla helgfria vardagar mellan 16-17 och några timmar efter detta bör du kunna börja spåra ditt paket online.

För mer utförlig leveransinformation, vänligen kontakta UPS/DHL på telefonnumret som finns angiven i bekräftelsemailet.

 

Kan jag skicka min beställning till en boxadress?

 

Vi kan inte leverera till boxadresser. Alla paket måste signeras innan de överlämnas till mottagaren.

 

Jag är inte nöjd med mattan jag beställde. Kan jag returnera den?

Det är viktigt att du känner dig nöjd med din matta. Om mattan inte motsvarar dina förväntningar kan du välja att returnera den. Som kund hos Carpet Avenue har du alltid 30 dagars öppetköp från och med den dag din beställning levererades.

 

Hur gör jag för att skicka tillbaka min matta?

Om du vill returnera en matta som inte motsvarar dina förväntningar, kontakta vår kundtjänst per mail på info@carpetavenue.com eller telefon på 08 503 020 44 för mer information.

Vi förklarar hur du går tillväga, skickar dig en returfraktetikett samt all information du behöver för att returnera mattan till oss.

 

Måste jag betala för returfrakten?

Alla returer inom EU är gratis när du använder returfraktsedeln som utfärdats av Carpet Avenue. Mattan ska returneras i samma skick som den levererades i.Om mattan är smutsig debiteras en rengöringskostnad på 400 SEK. Beloppet dras från det totala beloppet som återbetalas.

 

Vad ska jag göra om mattan jag beställde är skadad när den kommer fram?

Om du märker att själva emballaget och mattan är synligt skadad bör du vägra att ta emot paketet. Om du märker några tecken på transportskador när du väl har öppnat paketet, samla in så mycket bevis som möjligt, ta foton och kontakta UPS / DHL för att rapportera skadan så fort som möjligt. Meddela sedan vår kundtjänst på info@carpetavenue.com eller genom att ringa 08 503 020 44 så vi kan följa ärendet.

 

Mattvård och skötsel

Hur dammsuger jag min matta?

Dammsugning är viktigt för att bli av med grus-, sand- och smutspartiklar som annars ligger kvar i mattans lugg.

Du bör dammsuga din handknutna matta en gång i veckan och helst aldrig mer än två gånger. Överdriven dammsugning kommer att onödigt slita på mattan och påskynda åldringsprocessen. Vid dammsugning, se till att sugkraften inte är inställd på högsta nivå och att munstycket alltid lyfts efter varje drag. Tryck aldrig fram och tillbaka på mattan och dammsug aldrig fransarna eftersom det kan leda till att mattan lossnar.

Dammsugning ska alltid göras i luggens riktning - börja med att känna med handen och dra den över luggen. Om den följer med när du drar är det rätt riktning. Om det däremot känns styvt och luggen reser sig när du drar handen längs den, är det fel riktning.

 

Hur förvarar jag min matta om det skulle behövas?

Det är viktigt att komma ihåg att din matta består av naturliga fibrer och ska kunna andas ordentligt.

Förvara aldrig mattan i ett fuktigt utrymme som en källare eller garage. Se till att mattan rullas försiktigt (i luggens riktning). Bind sedan fast den med ett par remmar för att undvika att den lossnar och vecklar upp sig.

Förvara den allra helst i ett skyddande lakan av bomull eller linne med mal kulor och förvara den liggande (t.ex. under sängen), aldrig i upprätt läge eftersom den kan komma att förlora sin form med tiden.

Om du behöver förvara din matta under en längre tid rekommenderar vi att den förvaras ihoprullad enligt hänvisningarna ovan och att du öppnar upp den och dammsuger den en gång var tredje månad. Byt då även ut mal kulorna eftersom effekten minskar med tiden.

 

Hur blir jag av med veck i min matta?

Veck och skrynklor försvinner oftast på egen hand om mattan får ligga till sig i några dagar. Ull har en naturlig förmåga att resa sig och återfå sin form på egen hand. Om mattan utsätts för normal, daglig användning bör du märka hur veck och vecklinjer gradvis försvinner.

Om de är ihållande kan du lägga några tunga böcker eller andra säkra föremål på vecket- eller vecklinjen för att påskynda processen. Om du inte ser några tecken på förbättring är ett annat tips att skölja en trasa i kallt vatten, och lägga ut den på området. Ta sedan ett strykjärn och stryk försiktigt över trasan några gånger, alltid i luggens riktning.

 

Kan jag tvätta min matta själv?

Vi rekommenderar aldrig att du tvättar en handknuten handvävd matta själv. Om du behöver tvätta din matta bör du alltid lämna in den till en mattvätt som specialiserar sig på handknutna mattor.

 

Hur blir jag av med fläckar?

Den viktigaste att tänka på när man har med fläckar att göra är att agera snabbt. Om fläcken hinner torka, finns det alltid en risk att man inte kommer kunna ta bort den helt och hållet, oavsett hur än man gör. För att vara på den säkra sidan bör du ha se till att ha en mild och kraftfull fläckborttagare, lämplig för användning på handknutna mattor hemma.

Kontakta mig Copyright © 2024 Carpet Avenue GmbH. Alla rättigheter förbehållna.